Je wilt iets gaan doen…

  • Meer bewegen, dat zeker…

  • Iets met ontspanning, of zo…

  • Bewustwording, tja maar wat…

Wel eens aan Yoga gedacht?

Yoga, voor jong en oud, op ieders niveau

Over Carla

Ik ben Carla Hongerkamp, yoga-docent en lerares Spaans.
Moeder van een volwassen dochter en bazin van een hond met veel haar en veel streken.

yoga-docentlogo-vyn

HOE HET BEGON…

Baat het niet dan schaadt het ook niet…
Zo begon ik zelf een aantal jaren geleden aan yoga. “Als het me te zweverig is, ben ik zo weer weg!”
Zoals zovelen was ik erg kritisch… Niets veranderlijker dan een mens!!! In 2012 heb ik na vier jaar intensieve studie de Saswitha opleiding voor yoga en wijsbegeerte te Bilthoven afgerond.
Na het afsluiten van het praktische deel van de opleiding ben ik begonnen met lesgeven omdat ik mijn goede ervaringen met yoga graag met anderen wil delen.

In 2012 afgestudeerd met de specialisaties ayurvedische levensstijl en massage, yoga en meditatie;
In 2014 aangevuld met yoga voor ouderen;
In 2016 aangevuld met adem en pranayama;
In 2017 aangevuld met teacher training yoga nidra.

Hatha Yoga

WAT IS HATHA YOGA?

Yoga is afkomstig uit India en is ongeveer 3000 jaar oud. Hatha yoga brengt lichaam en geest op een natuurlijke manier in evenwicht met als doel een optimale gezondheid. Hatha yoga is voor jong en oud.

De houdingen (āsanas) worden liggend, zittend en staand uitgevoerd. Beheersing van lichaam en adem staan centraal.

Een ieder doet de houdingen met geduld, liefde en discipline zonder te oordelen.

Hierdoor leer je je grenzen te zoeken, te accepteren en te respecteren. Yogahoudingen kunnen er voor zorgen dat je soepeler wordt, je spieren sterker worden en je evenwichtiger in het leven komt te staan.

De lessen

Wacht niet tot de storm overgaat, maar leer te dansen in de regen.

Wat kun je tegenkomen in mijn hatha yoga lessen?

Vrouwen, mannen, jong, oud, ieder op zijn eigen wijze en niveau. Yoga is voor jong én oud.
Elke houding is geschikt voor iedereen en binnen de eigen grenzen zijn zijn de mogelijkheden grenzeloos!

Ademoefeningen (pranayamas)

In mijn lessen neemt de adem een belangrijke plaats in; zowel in de vorm van losse ademoefeningen als in de houdingen. In elke houding (asana) is de adem de dragende kracht van de beweging.
Als je je adem beheerst, beheers je je denken….
Als je je denken beheerst, beheers je je adem…

Hatha yoga houdingen (asanas)

Je beoefent de houdingen zonder doel en/of dwang waarbij in elke houding wordt gezocht naar een evenwicht tussen spanning en ontspanning.

Mindfulness en meditatie

Eigenlijk is elke yogahouding op zich een meditatie oefening. Ook wordt er met regelmaat geoefend met verschillende meditatietechnieken.

Ontspanningsoefeningen

Deze zijn een vast onderdeel van de lessen en zeker niet de eenvoudigste!

Yoga Nidra

Yoga nidra is een diepe ontspanningsyoga. Je wordt in een staat van ontspanning gebracht door middel van oa. ademtechnieken, visualisaties en een bodyscan. Men zegt wel dat 1 uur yoga nidra gelijk staat aan 4 uur slaap… Soms doen we een stukje yoga nidra in de les en heel af en toe een hele nidra.

Aandacht voor ayurvedische levensstijl en massage

Na oefeningen waarbij knieën, schouders, benen het zwaar hebben gehad, verzorgen we ze door een korte massage. Deze doe je zelf en is ook in het dagelijks leven erg handig!

Locaties

De lessen beginnen weer in week 36.

In de maand juni zijn er geen lessen. Alle lessen beginnen weer in week 36 (vanaf maandag 2 september) t/m week 51 met uitzondering van week 43 (herfstvakantie).

Locaties
  • Dansida,
    Het Blauwgras 11a, 9203 HH Drachten

    Lestijden:
    dinsdagmiddag: 13:00-14:15 uur;
    donderdagochtend: 9:00-10:15 uur en 10:30-11:45 uur

  • Zevenhuizen, De Vijverborg,
    Mr. Luinenburgstraat

    Lestijden:
    maandagochtend: 9:15-10:30 uur

  • Tolbert, ‘Het Baken’ (dagbestedingsverblijf van ‘De Zijlen’),
    Feithspark 17, 9356BX

    Lestijden:
    dinsdagavond: 19:00-20:15 uur en 20:30-21:45 uur

  • Ureterp, ‘mfc De Wier’

    Lestijden:
    vrijdagochtend: 11:30-12:45 uur

  • De lessen worden in series aangeboden, kosten €10,00 per les.

    De serie kan in 1x, in 2x, of per maand betaald worden.

  • Lesgeld bij vooruitbetaling te voldoen.

Tussentijdse instroom is (bijna) altijd mogelijk.

Wat moet je meenemen:
  • als je hebt een antislip matje;

  • een grote handdoek;

  • een paar warme sokken;

  • een goed humeur.

Wat moet je aantrekken:
  • een makkelijke broek en t-shirt;

  • een trui of vest.

Maak NU een afspraak voor een GRATIS proefles

Contact

Meer informatie? Bel 06 409 73 129. Of gebruik onderstaand formulier

contact formulier

  • Ik wil graag dat je de met een * gemerkte onderdelen invult. Wanneer je van plan bent om in te schrijven is het voor mij handig om ook over je email-adres en adresgegevens te kunnen beschikken.

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.