Je wilt iets gaan doen…

  • Meer bewegen, dat zeker…

  • Iets met ontspanning, of zo…

  • Bewustwording, tja maar wat…

Wel eens aan Yoga gedacht?

Yoga, voor jong en oud, op ieders niveau

we gaan weer beginnen in week 2

vanaf maandag 9 januari!

Over Carla

Ik ben Carla Hongerkamp, yoga-docent, lerares Spaans en gewichtsconsulente…
Moeder van een volwassen dochter en bazin van een hond met veel haar en veel streken.

yoga-docentlogo-vyn

HOE HET BEGON…

Baat het niet dan schaadt het ook niet…
Zo begon ik zelf een aantal jaren geleden aan yoga. “Als het me te zweverig is, ben ik zo weer weg!”
Zoals zovelen was ik erg kritisch… Niets veranderlijker dan een mens!!! In 2012 heb ik na vier jaar intensieve studie de Saswitha opleiding voor yoga en wijsbegeerte te Bilthoven afgerond. Ik doe nu dagelijks yoga.
Na het afsluiten van het praktische deel van de opleiding ben ik begonnen met lesgeven omdat ik mijn goede ervaringen met yoga graag met anderen wil delen.

Hatha Yoga

WAT IS HATHA YOGA?

Yoga is afkomstig uit India en is ongeveer 3000 jaar oud. Hatha yoga brengt lichaam en geest op een natuurlijke manier in evenwicht met als doel een optimale gezondheid. Hatha yoga is voor jong en oud.

De houdingen (āsanas) worden liggend, zittend en staand uitgevoerd. Beheersing van lichaam en adem staan centraal.

Een ieder doet de houdingen met geduld, liefde en discipline zonder te oordelen.

Hierdoor leer je je grenzen te zoeken, te accepteren en te respecteren. Yogahoudingen kunnen er voor zorgen dat je soepeler wordt, je spieren sterker worden en je evenwichtiger in het leven komt te staan.

Leeftijd++

Yoga is voor jong én oud.

Elke houding is geschikt voor iedereen.

Binnen de eigen grenzen zijn de mogelijkheden onbeperkt.

Ik houd er van om met gemengde groepen te werken, vrouwen én mannen, jong en oud. Ieder op zijn eigen wijze en niveau.

 

Ik ben in 2012 afgestudeerd als yoga-docente met de specialisaties meditatie en ayurvedische massage en levensstijl.

In 2014 heb ik hier de specialisatie yoga voor ouderen toegevoegd.

In 2016 heb ik de specialisatie adem en prānāyāma afgerond.

elderly

Mindfulness

NIETS DOEN IS BETER DAN DRUK ZIJN MET NIETS… (Lao Tzu)

WAT IS MINDFULNESS?

Zou je de hele dag opletten waar je geest van moment tot moment is, zul je waarschijnlijk merken dat er veel tijd verloren gaat met het vasthouden van emoties, dagdromen, herinneringen en fantasieën, anticiperen en je zorgen maken.
Tijdens de mindfulnesstraining beoefenen we dan ook het “zijn in het nu”.
Oplettendheid en opmerkzaamheid van moment tot moment.

Dit is een vast onderdeel van mijn hatha yoga lessen en wordt in de praktijk gebracht door oa:
  • Lichaamsscan.

    Dit is een krachtige techniek die wordt toegepast om het contact met het lichaam te herstellen.
    Je leert je aandacht langere tijd gericht te houden en je ontwikkelt concentratie, kalmte en bewustzijn. Deze vaardigheden zijn ook nodig bij de zitmeditatie.

  • Zitmeditatie.

    Zitmeditatie is de kern van de formele meditatiebeoefening. Er wordt een rechte zithouding aangenomen (mag ook op een stoel!), je brengt je aandacht naar je
    buikadem en deze blijf je gadeslaan van moment tot moment.

  • Ademoefeningen.

    Als je je adem beheerst, beheers je je denken…
    Als je je denken beheerst, beheers je je adem…

  • Hatha yogaoefeningen.

    De yogaoefeningen zijn meditatieoefeningen op zich. Je beoefent yoga zonder doel en/of dwang. Je accepteert je lichaam elk moment zoals het zich voordoet.

WACHT NIET TOT DE STORM OVERGAAT… MAAR LEER TE DANSEN IN DE REGEN

Locaties

Locaties
  • Drachten, Rode Kruisgebouw,
    De Geeuw 31, 9201AG

    Lestijden:
    dinsdagmiddag: 13:15-14:30 uur;
    donderdagochtend: 9:00-10:15 uur en 10:30-11:45 uur

  • Tolbert, ‘Het Baken’ (dagbestedingsverblijf van ‘De Zijlen’),
    Feithspark 17, 9356BX

    Lestijden:
    dinsdagavond: 19:00-20:15 uur en 20:30-21:45 uur

  • De lessen worden gegeven in series van 15 lessen van 75 minuten, kosten € 135,–.

  • Lesgeld bij vooruitbetaling te voldoen.

Tussentijdse instroom is (bijna) altijd mogelijk.

 

Wat moet je meenemen:
  • als je hebt een antislip matje;

  • een grote handdoek;

  • een paar warme sokken;

  • een goed humeur.

Wat moet je aantrekken:
  • een makkelijke broek en t-shirt;

  • een trui of vest.

Maak NU een afspraak voor een GRATIS proefles

Contact

Meer informatie? Bel 06 409 73 129. Of gebruik onderstaand formulier

contact formulier

  • Ik wil graag dat je de met een * gemerkte onderdelen invult. Wanneer je van plan bent om in te schrijven is het voor mij handig om ook over je email-adres en adresgegevens te kunnen beschikken.

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.